Strona główna

wtorek, 16 września 2008

Rób zdjęcia

Dorastamy, poznajemy różnych ludzi, zakochujemy się, bierzemy ślub, mamy dzieci, poznajemy przyjaciół. Bywamy u znajomych, u rodziny, na wycieczkach. Przeżywamy wiele wspaniałych chwil. Jesteśmy nimi zachwyceni. Przez jakiś czas pamiętamy o nich. Upływają dni, tygodnie, miesiące, lata... Z czasem wiele zapominamy. Chyba większość takich chwil ulatuje z naszej pamięci.

Zauważyłem, że wiele młodych małżeństw kupuje aparat fotograficzny lub kamerę albo przed ślubem, albo przed urodzeniem pierwszego dziecka (lub tuż po). Dużo filmują, robią wiele zdjęć. Chcą utrwalić te radosne chwile. Po zazwyczaj niezbyt długim okresie entuzjazmu kamera lub aparat fotograficzny lądują w szafie. Są jeszcze od czasu do czasu wyciągane, ale przeważnie coraz rzadziej. Czasem latami leżą sobie spokojnie, praktycznie zapomniane przez swoich właścicieli.

Upływają lata. W końcu nasze dzieci dorastają. Przychodzi czas ślubów naszych dzieci i urodzin naszych wnuków. Cykl się powtarza - znowu wszyscy przez fotografują i filmują.

Ze smutkiem zauważyłem, że mam sporo zdjęć z okresu, gdy moje dzieci były bardzo małe. Potem całkowita pustka. Zabrałem się ponownie za robienie zdjęć dopiero wtedy, gdy nadszedł czas ślubów moich dzici. Żal mi, że przez tak wiele lat nie zrobiłem żadnych zdjęć. Przez te lata było z pewnością wiele wspaniałych sytuacji, których zupełnie już nie pamiętam.

Na moje usprawiedliwienie mam tylko to, że bo były inne czasy. Trzeba było kupić film, na którym mieściło się zazwyczaj 36 zdjęć. Potem trzeba było ten film zanieść to zakładu fotograficznego do wywołania i zrobienia odbitek. Wszystko to powodowało, że zdjęcia były znacznie droższe niż teraz. Obecnie w przeciętnym aparacie fotograficznym na karcie pamięci możemy zmieścić co najmniej kilkaset zdjęć. Nie musimy ich też wszystkich wywoływać. Możemy skopiować do komputera lub nagrać na płytę CD lub DVD. Odbitki robimy tylko wtedy, gdy jakieś wyjątkowo udane zdjęcie chcemy sobie oprawić w ramkę i postawić na półce lub powiesić na ścianie, lub – niekiedy – wkleć do tradycyjnego albumu.

Nie popełniajcie mojego błędu – rób zdjęcia! To przecież niemal nic nie kosztuje, a po latach je docenisz. Rób dużo zdjęć. Im więcej ich zrobisz, tym większa szansa, że wybierzesz spośród nich kilka zdjęć, na które po latach będziesz patrzeć ze wzruszeniem.

Pamiętaj jednak: nie rób śmietnika. Nie zachowuj wszystkich zdjęć, jakie udało ci się pstryknąć. Nie ma sensu trzymać zdjęć, które ewidentnie są nieudane.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...